Zajímáte - li se o kurz závěsného létání, klikněte zde.
Kurz létání na rogalu 2019
Vydařený den pilotního kurzu - Emil Krivulčík
Protože nejsme daleko od Slovenska, většinou se našeho výcviku účastní i zájemci s nám velmi blízkou, slovenskou národností. Při debatě o napsání aktuality Emil ochotně souhlasil, a tak slovo dalo slovo a aktualita z výcviku 11. prosince 2019 na Vítovce, ve Slovenštině je zde. Tím se naše stránky po nějaké době opět stávají mezinárodní.
Rok sa pomaly končí a druhá výcviková sezóna je stále v plnom prúde. Po neúspešných pokusoch organizovať leteckú školu len cez víkendy sa tak začalo učiť aj cez týždeň. Vyšlo to na stredu takže odkladám náradie.
Počasie má svoj zmysel a človek má možnosť prispôsobiť sa ak chce. Učiť sa pohybovať v niečom čo nieje vidieť je naozaj niečo nové. Treba vedieť ako cítiť okolie a robiť rozhodnutia veľmi často a preto je dôležité byť “tuprítomný” v danom okamihu. Sledovanie okolia v súvislosti s prúdiacim vzduchom ponad krajinu je kapitola, ktorá sa stále píše.
Krúžiace dravce na oblohe signalizujú pohyb vzduchovej hmoty ktorá dobre vozí. Ale kým sa budeme môcť spolu ponaháňať ponad lesy, pretečie ešte vody s jablčným octom.
Po hodine jazdy zo Žiliny do Dolní Bečvy, káva na opätovné prebudenie u inštruktora Karla. Počkáme ešte na Petra, pre neho káva tiež na opätovné prebudenie. Svet z ktorého sem prichádzame je iný, a preto je to tak, ako to tu má byť. Rýchle pobalenie naloženie výcvikových krídel a ide sa.
Obloha je jasná, je december niečo po nulou, tráva je biela a šmýka sa. Prvý výcvikový deň ktorý sa javí byť armádneho charakteru. Žiak naberá skúsenosti a lety sú dlhšie, môže sa zdať,že by to časom malo byť ľahšie ale nieje. Dlhšie lety znamenajú viac nosenia na kopec a stále dokola.
Prvých pár výstupov na dve prestávky, posledne sú na šesť a viac. Nohy pália ,chrbát bolí ale záver dňa je o spokojnosti,že sa niečo nové začína. Proces vývoja je zdokonaľovanie svojich správnych rozhodnutí.
Po príchode na Vítovku sa zdá, že to bude výborné. Južný vietor kolmo na štart prerušovaný sajúcimi stúpavými prúdmi niekde v okolí. Krátka rozcvička a nasledujú prvé zlety a nosenie. Tu platí v zdravom tele zdravý pilot. Trénuje sa let v ľahu, zdokonaľovanie techniky a objavujú sa prvé zatáčky.
Zimný deň je krátky, ale dostatočný na poctivý výdaj energie. Z ruksakov sa okolo jednej hodiny dolujú ľahké potraviny ako orechy, jablká, banány a citrusy. Maká sa ďalej, pot je zdravý.
Na večer sa mení smer vetra viac zo západu. Vplyv na to má studený vzduch stekajúci z pohoria pred nami ktoré už tieni svoju severnú stranu.
Deň bol využitý naplno a z prvkami teórie medzi letmi sme zase o kúsok ďalej. Hlad sa dá krájať poďme jest. V Karlovej kuchyni sa potom dobíja energetický deficit v podobe vyprážaných rýb zemiakových placiek a koláčov od Danky a Zojky.
Tréning má aj takúto podobu a dalšia hodina výuky sa blíži. Carpe diem.
Emil Krivulčík
Ještě dodávám, že Petr v tento výcvikový den zvládl i část přechodu na výkonnější, pokračovací kluzák.. Emile děkujeme. Doufám, že počasí nám brzy dovolí pokračovat ve výcviku létání nejen v pilotním kurzu ale umožní i kurz seznamovací.
KH
Komentář Petra Lošáka:
Krásně napsáno. Tenhle výcvikový den se opravdu povedl. Ráno, když jsem sedal do auta, hlásil teploměr devět pod nulou. Měl jsem z toho trochu obavu, pro jistotu jsem do batohu přibalil pořádné rukavice a několik vrstev oblečení. Nakonec nebylo potřeba.
Jak je vidět i na těch fotkách a videích, slunko svítilo a příjemně hřálo, no a taky při nošení křídel zpátky na kopec se člověk zahřeje. Nepočítali jsme lety, ale byli jsme jenom dva, každý měl jedno křídlo, nevznikaly prostoje a skoro jsme se nezastavili. Nevím jak Emila, ale mě přestaly bolet nohy až dneska.
Foukal luxusní vítr, ve kterém Dana (křídlo na kterém se učíme) ochotně reagovala na každý zásah do řízení, a tak se podařilo postupně vyzkoušet i nový postroj a později i vlastní křídlo, výkonnější Uno. Super!
Koláč, placky a kafe u Karla a ryby, které Emil připravil (díky Emile dlouho jsem nejedl tak dobrou rybu) byly příjemné zakončení nádherného dne. Nohy už nebolí a tak doufám, že se brzo opět objeví použitelné počasí.
Emil a Petr si zvykají v “nových” postrojích ..
Další výcvikový den pilotního kurzu - ROGALO
Tento víkend opět nevychází počasí na kurz létání. Jako jediný nadějný den pak podle předpovědi vypadá pondělí 14. října. Protože se poslední dobou snažíme využívat i všední dny, obvolávám zájemce o pilotní výcvik a domlouváme opět létání na Vítovce.
Video z minulé výuky - Daniela
Ráno ještě procházíme s žáky videa z minulého výcviku a s mírným zpožděním vyrážíme směr Odry.
Na kopci fouká oproti předpovědi opět západojihozápad, ale najdou se i chvíle, kdy to jde hezky na start.
Trénujeme svižné starty, zalehnutí a korekce směru letu.
Před přiblížením k zemi pak přechycení za trapézy, vstanutí a dobré přistání.
Svítí opět sluníčko a termické zacloumání občas žákům brání v pohodovém a úplném zalehnutí.
To ale patří k běžné létací praxi a je potřeba si na to zvykat.
Pozdě odpoledne se nám pak vítr stáčí úplně k západu a tak balíme.
I když bychom si dokázali představit lepší výcvikové podmínky, dnešní den byl opět velmi dobrým krokem vpřed ve výuce závěsného létání.
KH
Pokračovací výcvik 21. září 2019 - Vítovka
Víkend 21. a 22. září měl původně patřit seznamovacímu kurzu. Předpověď počasí se ale výrazně změnila z předpovídaného severozápadního větru, přes jihovýchod , na nakonec výsledný proměnlivý jihozápadní vítr. Ten byl relativně vhodný pouze pro již mírně “ošlehané” absolventy minulého výcvikového dne ve Vlčovicích.
Abychom den co nejlépe využili, přijíždíme s žáky po deváté hodině na Vítovku, která je pro tento směr větru použitelná.
Opakujeme látku z minulého výcvikového dne (krátké lety vleže). Brzy postupujeme výš a žáci se tak konečně dostávají do mírně větší výšky.
Vzhledem k tomu, že ale vítr neustále mění směr a sluníčko tvoří termiku, není létání vůbec jednoduché.
Často pak žáci nemají dostatek klidu na přechytnutí z trapézky na hrazdu a raději volí let ve stoje.
Odpoledne se pak vzduch mírně uklidňuje a lety již většinou obsahují zalehnutí a opětné přechycení za trapézy. Díky základnímu výcvikovému křídlu, které “hodně odpouští” následuje většinou i dobré přistání.
I když jsme dnes nenacvičili perfektní zalehnutí a vstávání, sobotní létání žákům umožnilo seznámení se s mírně poryvovým větrem a také létali výrazně výš a dál. Celkově lze dnešek považovat za velmi přínosný výcvikový den.
Poděkování patří Daniele, která náš výcvik fotila a filmovala a také samozřejmě správcům tohoto dobrého létacího a výcvikového terénu.
KH.
foto a video Daniela
První den pilotního kurzu ve Vlčovicích
Víkendové počasí nám letos opět nevychází. Někteří z žáků ale mohou i ve všední dny, a tak jsme využili pátek 6. září 2019. pro zahájení pilotního kurzu. Rozhodnutí bylo velmi rychlé. Snažil jsem se všechny zájemce obvolat.
Volno si mohli udělat čtyři žáci, což je na tomto terénu a s dvěma cvičnými křídly velmi dobrý počet.
Začali jsme opakováním všeho co už jsme nacvičili a během asi dvou hodin se dostáváme k nácviku letu vleže.
Počasí je velmi dobře použitelné i když bychom si mohli představit i lepší, s trvalým mírným větrem proti startu a beze změn .
Všichni relativně dobře zvládají start v “ležacím postroji” a po dobře provedeném startu je většinou i dost prostoru na přechycení hrazdy dolů, pak i nahoru a dobré přistání.
Kvůli vhodným podmínkám vynecháváme i přestávku na oběd a cvičíme…
Přichází dokonce partnerka jednoho z žáků s malou holčičkou a fotí většinu krásných obrázků, které zde můžeme vidět .
Výcvikový den se opravdu podařil. Žáci zvládají let v novém postroji tak, že příště lze létat i z mírně většího kopce.
Pokud to půjde, budeme k pilotnímu výcviku využívat i všední dny, takže prosím žáky, aby byli na telefonu. Nevadí, že nepřijedou všichni, doufám, že dojde k dobrému prostřídání a zájemci o pilotní licenci budou mít všichni možnost výcviku.
Děkujeme za krásné fotky a samozřejmě i za vhodný terén a počasí .
KH
krásné foto: Jana Staňková
o