Vzpomínka na Jirku Kološe na Javorovém vrchu 2023
 Utekl zase rok  a my stojíme na parkovišti před lanovkou, směr Javorový vrch. Dne ...
-- vloženo 15. 12. 2023
Vše nejlepší v novém roce 2023
[/lang_cs ...
-- vloženo 31. 12. 2022
Pravidelná vzpomínka na Jirku Kološe na Javorovém vrchu 2022
Rok uběhl jako voda a 3.12.2022 stojíme na parkovišti před lanovkou, kde se všichni ra ...
-- vloženo 21. 12. 2022
Báseň o vítovském polétání - Jirka Petr
Není nutno není nutno, aby bylo příliš větrno,stačí když mi trochu foukne, tak aby ...
-- vloženo 16. 9. 2022
Report ze Straníku 24. června 2022 - Bohuslav Vašut
Tak je to tady. Nastal den D, první let na rogalu z velkého kopce!Předpověď bohužel d ...
-- vloženo 26. 6. 2022
Výcvik létání na Vítovce - Jirka Petr
Na úterý 31.5.2022 byl několik dnů dopředu avízovaný další výcvikový den probíhajícího ...
-- vloženo 11. 6. 2022
Třetí letošní výcvikový den - Vítovka
Na středu 13. dubna 2022 vypadala předpověď počasí delší dobu dobře, nejen pro lé ...
-- vloženo 17. 4. 2022
Straník v březnu (20. 3. 2022) - Petr Lošák
Je zajímavé, že poslední dobou vychází příznivé letové  podmínky na neděli. I ...
-- vloženo 24. 3. 2022
Zimní přechod na pokračovací křídlo
Nějakou dobu již s Bohušem uvažujeme o jeho přechodu z Dany na jednopotah. Čtvrtek, k ...
-- vloženo 11. 3. 2022
Zimní výcvik létání - Vlčovice 3. března 2022 - Jirka Petr
Je tu rok 2022 a s ním i nová sezóna výcviku létání. Ve spolupráci Jeronýma a Kar ...
-- vloženo 9. 3. 2022
Nedělní únorový Straník - Petr Lošák
Konečně další letový den. Předpověď na neděli 13. února 2022 vypadala velmi nadě ...
-- vloženo 19. 2. 2022
Nedělní Chlum - Petr Lošák
16.leden vypadal nadějně. Emil vyrazil na Straník, ale já neměl tolik času a tak jsem ...
-- vloženo 21. 1. 2022
První letošní létání na Straníku - Petr Lošák
Na druhého ledna hlásila předpověď jižní vítr. Mně, coby letuchtivému jedinci s  ...
-- vloženo 4. 1. 2022
Ať se nám vše daří v novém roce a jsme zdraví…
 KH.  [/lang_cs ...
-- vloženo 31. 12. 2021
Vzpomínka na Jirku Kološe na Javorovém vrchu - Iva Štěrbová
V soboru 11. 12.2021 jsme se domluvili na Javorový vrch, opět zavzpomínat na Jirku Kol ...
-- vloženo 28. 12. 2021
Sváteční výcvik závěsného létání na Vítovce - Petr Lošák
Na státní svátek 28. října meteorologové předpověděli celkem přijatelné podmí ...
-- vloženo 3. 11. 2021
Podzimní pilotní zkoušky na Straníku - 24. 10. 2021
V neděli se mělo podle optimisticky vybrané předpovědi výrazně zlepšit počasí pro ...
-- vloženo 26. 10. 2021
Setkání inspektorů závěsného létání
Na sobotu 16. října 2021 bylo naplánováno tradiční setkání rogalistických inspekto ...
-- vloženo 20. 10. 2021
Výcviková Vítovka 1. 10. 2021 - ROGALO - Jirka Petr
V pátek 1.října se uskutečnil další výcvikový den pilotního kurzu. Vzhledem k po ...
-- vloženo 10. 10. 2021
Kurz létání 4. a 5. září 2021
Na první víkend po prázdninách meteorologové dlouhodobě předpovídali zlepšení po ...
-- vloženo 11. 9. 2021
Krásné létání a úspěšný výcvik na Straníku 7. a 8. 7. - 2. část
Ve čtvrtek 8. 7. 2021 přijíždíme dopoledne s Emilem na přistávačku pod Straníkem. ...
-- vloženo 11. 7. 2021
Krásné létání a úspěšný výcvik na Straníku 7. a 8. 7. - 1. část
Na středu a čtvrtek meteorologové delší dobu předpovídali dobré podmínky pro lét ...
-- vloženo 11. 7. 2021
Pilotní výcvik 29. 6. 2021 - další lety ze Straníku
Cvičné létání v úterý 29. června vyprovokoval pro změnu Emil. Počasí vypadalo ve ...
-- vloženo 2. 7. 2021
První let ze Straníku - Pilotní výcvik 20. 6. 2021
Po sobotním výcviku na Vítovce bylo jasné, že Petr s Emilem mají na to, aby letěli z ...
-- vloženo 25. 6. 2021
Výcviková sobota na Vítovce
Na 19. června konečně vycházela dobrá předpověď pro výcvik na Vítovce.I když se ...
-- vloženo 22. 6. 2021
Všechny aktuality od roku 2006 do současnosti je možno shlédnout zde.

jak začít s létáním na bezmotorovém rogalu


pokud se chcete přihlásit do nového kurzu, klikněte zde.


 

Úvod: Každý máme v sobě strach z výšek a z věcí, které neznáme. Je to přirozené. Daleko problematičtější je, když někdo strach nemá. Při výcviku závěsného létání se žáci nejprve seznamují s ovládáním cvičného (velmi hodného) rogala a začínají mu důvěřovat. Nejdřív pouze v běhu po zemi a pak i v nízkém letu. Je fakt, že občas má někdo tak velký strach, že ho nedokáže překonat, ale to se stává málo kdy. Výcvik je poměrně náročný na čas, trpělivost a také schopnost se časově přizpůsobit počasí. O tom je také celé bezmotorové létání a to je, alespoň pro mne, létání nejkrásnější. Možná proto, že se člověk postupně naučí využívat přírodní síly, daleko větší, než jaké mu může poskytnout jakýkoli motor.

KH.

p1060170wm.jpg

Krásně emocionální článek Lenky Trojanové z výcviku s videem.

Můžete také shlédnout krátký pořad, vysílaný Českou televizí, určený zájemcům o závěsné létání. 



 Jak tedy začít / vybavení
: Jediný správný způsob jak začít létat na rogale je přihlásit se do kurzu, případně se domluvit s kvalifikovaným instruktorem s praxí. Byla by chyba si myslet, že Vás to naučí kterýkoli pilot. Je totiž velký rozdíl v tom, umět rogalo řídit a dokázat to někoho naučit. Jaké vybavení budete potřebovat: Pro seznamovací kurz, který trvá obvykle 2 až 3 dny potřebujete pouze pevnější, ale lehké boty, v kterých se dobře běhá. Jako první součást výbavy, je vhodné si pořídit vlastní helmu. Školy většinou nějaké helmy mají, není ale zaručeno, že Vám bude zapujčená helma sedět, nebo dokonce slušet. Vhodná je například přilba pro skoky s padákem nebo paragliding, vyhovuje také ne příliš zateplená helma pro lyžování. Nejlepší je samozřejmě helma přímo určená pro rogalo. Kvůli její poměrně vysoké ceně si ji ale málokdo pořizuje hned na začátku.


  Na čem budu létat? V průběhu kurzu začátečník obvykle vystřídá dva typy rogal. Základní a pokračovací. Z toho na prvním stráví pouze 2 - 5 letových dnů. Cvičná rogala jsou určena pro výcvik a kvůli jejich nízkému výkonu není vhodné si je pořizovat. Vlastní je vždy škola, nebo instruktor a jejich zapujčení je v ceně kurzu.

  Kdy a jaké rogalo si pořídit: Nejlepší doba na pořízení vlastního rogala je v druhé polovině pilotního kurzu. To už nasbíráte určité zkušenosti a hlavně budete mít stále k dispozici radu nebo pomoc instruktora. Ten Vám poradí s výběrem a také Vás na nový typ kvalifikovaně přeškolí. Efektivní je, pořídit si v této době rogalo starší, kterých je mezi piloty dostatek v cenách kolem 10 tisíc korun. Po absolvování nejméně 30 letových hodin již s pilotním průkazem a získání základní praxe je teprve vhodné si pořídit moderní výkonný stroj. Starší levné rogalo pak lze, za předpokladu dobré údržby prodat s minimální ztrátou, nebo dokonce za stejnou cenu. Relief R2C
RELIEF C14




Další vybavení: Zapujčení závěsného postroje je také v ceně kurzu a s pořizováním vlastního je to podobné jako u rogala. Vlastní postroj je pak vhodné hned osadit záchranným padákem, který je předepsaný pro létání ve větších výškách. Abychom mohli co nejlépe využívat vzdušné proudy ke stoupání, létáme obvykle s elektronickým přístojem. Ten nás neustále informuje o tom, jak jsme vysoko a jak rychle stoupáme, nebo klesáme. Těchto přístojů existuje mnoho druhů a lze je pořídit u prodejce vybavení pro létání. Opět doporučuji s nákupem vyčkat na závěr kurzu.



Zvýhodnění absolventů našeho kurzu létání: Protože rogala vyrábíme a také na nich učíme létat, můžeme absolventům kurzu slevnit nové rogalo. (Sleva v roce 2014 je 5000,- Kč)

KH



  Princip řízení rogala: Rogalo se ovládá změnou polohy těžiště. V praxi to znamená, že pilot zavěšený v těžišti, podle toho, jak vyžaduje situace, vychyluje pomocí hrazdy své tělo do stran i předozadně. Rogalo se tak za letu naklání kolem podélné i příčné osy asi takto: Pilot vykloní své tělo vpravo - rogalo reaguje náklonem vpravo a následně pravou zatáčkou. Pilot jde vlevo - rogalo zatáčí vlevo. Pilot se přitažením k hrazdě posune dopředu - rogalo se nakloní nosem dolů a zrychlí. Pilot se odtlačením (nebo povolením) hrazdy posune dozadu - rogalo zvedá nos a následně zpomaluje. Přesnou kombinací a načasováním těchto jednoduchých pohybů pilota lze s rogalem provádět i velmi složité manévry. Funguje to díky tomu, že pilot disponuje zhruba 2/3 hmotnosti celého letícího stroje. Napsané to vypadá jednoduše. V praxi se to už tak jednoduché nejeví a pilot se opravdu přesnému řízení učí ještě nějakou dobu po absolvování kurzu. Je to také proto, že různé typy a generace rogal reagují rozdílně.



  Jak dlouho trvá výuka v kurzu: Seznamovací kurz (2-3 dny) lze v případě příznivého počasí stihnout za víkend. První dny pilotního kurzu, který trvá celkem 10 dní, probíhají podobně jako v kurzu základním. Začátečník na stejném kopci i rogale přechází do polohy “vleže” a postupně i takto rogalo přiměřeně zvládá. Další lekce se již létají na větších kopcích a vzhledem k počasí trvají obvykle 1 až 2 dny, což je vhodné i pro efektivní výuku. Jezdí se létat na větší kopce a aby byla dodržena maximální bezpečnost jsou instruktorem vybírány jen nejlepší podmínky. Pokračovací kurz tak probíhá během několika měsíců.
Ceny kurzů:

Seznamovací kurz 2-3 dny podle počasí…….3000,-Kč
Pilotní kurz 10 dní……………………………………..7000,-Kč
celkem…………………………………………………….10000,-Kč


Výcvik v prvních dnech kurzu.


Aktuální termíny kurzů, nebo informace o právě probíhajícím kurzu najdete zde

Můžete také shlédnout krátký pořad, vysílaný Českou televizí, určený zájemcům o závěsné létání.