První letošní létání na Straníku
Již nějakou dobu můžeme volně cestovat na Slovensko. Počasí se ale umoudřilo až te ...
-- vloženo 27. 6. 2020
Zimní pilotní výcvik na Vítovce
Leden není obvyklým výcvikovým obdobím. Když je ale nouze o vhodné počasí, musíme ...
-- vloženo 19. 1. 2020
Vydařený den pilotního kurzu - Emil Krivulčík
Protože nejsme daleko od Slovenska, většinou se našeho výcviku účastní i zájemci s ...
-- vloženo 15. 12. 2019
ROGALO - kalendář 2020
zdar!  rogalokalendář pro rok 2020volej piš cena za 1 ks je +-230,- Kč
-- vloženo 12. 12. 2019
Javorový 7.12.2019 - Ivana Štěrbová
Mrazivé sobotní ráno vyrážím s Jirkou Ševčíkem autem směr na Javorový vrch zavzp ...
-- vloženo 10. 12. 2019
Seminář inspektorů LAA - 2019
Každoroční setkání inspektorů bylo letos domluveno na sobotu 30. listopadu. Tentokr ...
-- vloženo 9. 12. 2019
Výroční schůze KZL - Vlasta Bartas
Zdar pilotky, piloti, i nepiloti.V pátek 6.12. 2019 jsme se potkali u příležitosti ro ...
-- vloženo 8. 12. 2019
Rogalistický Uhřínov - Ondra Pělucha
Živá diskuze na moravském skypu o letovém čtvrtku na Uhřínově naznačovala, že b ...
-- vloženo 28. 10. 2019
Podzimní Hrabůvka - Jeroným Juráň
Letošní podzim nám na Hrabůvce docela hezky vychází, tak se v neděli 20.10. na start ...
-- vloženo 23. 10. 2019
Další výcvikový den pilotního kurzu - ROGALO
Tento víkend opět nevychází počasí na kurz létání. Jako jediný nadějný den pak ...
-- vloženo 15. 10. 2019
Pokračovací výcvik 21. září 2019 - Vítovka
Víkend  21. a 22. září měl původně patřit seznamovacímu kurzu. Předpověď poča ...
-- vloženo 25. 9. 2019
První den pilotního kurzu ve Vlčovicích
Víkendové počasí nám letos opět nevychází. Někteří z žáků ale mohou i ve vše ...
-- vloženo 9. 9. 2019
Létání v Nízkých Tatrách - Jeroným Juráň
Už delší dobu jsem se těšil na Pohár Nízkých Tater. Předpověď sice vypadala neji ...
-- vloženo 22. 8. 2019
Jak řídíme rogalo - další video Jeronýma J.
Nedávno jsem shlédl na internetu video jednoho z našich bývalých žáků. Je na něm v ...
-- vloženo 17. 6. 2019
Rogalo podruhé na závodech motorových paraglidistů v Brně
Letos jsem opět domluven s předsednictvem ZL na prezentaci rogala při konání Mistrovst ...
-- vloženo 6. 6. 2019
Nádherný termický den nad Hrabůvkou - Jeroným Juráň
Počasí posledních dvou týdnu nebylo létání a vlastně žádnému venkovnímu sportu ...
-- vloženo 11. 5. 2019
Jarní létání na Javorovém vrchu
Jeroným Juráň, jeden z velmi dobrých absolventů našeho pilotního kurzu, natočil dal ...
-- vloženo 18. 4. 2019
Zahájení výcvikové sezony
Pozor pozor. Pokračovací výcvik o Velikonočním víkendu se kvůli nevhodné předpov ...
-- vloženo 16. 4. 2019
Start sezóny 2019 - Jeroným Juráň
Někteří rogalisté už měli za sebou prvních pár letů a já celý nedočkavý ne a n ...
-- vloženo 5. 4. 2019
Zimní létání motorizovaným rogalem - Michal Heš
Michal zveřejnil krásné video z jeho letošního zimního létání. Protože nám, kte ...
-- vloženo 11. 2. 2019
Ještě jedno video z konce léta 3
Jak se loni kroužilo v termice s paraglidysty nad Straníkem, můžete vidět na následuj ...
-- vloženo 29. 1. 2019
Ještě jedno video z konce léta - 2
Letošní krásná zima nám běží plným proudem a pro ty, co jim také chybí pohyb v ...
-- vloženo 26. 1. 2019
Loňský rok z motorizovaného rogala - Michal Heš
Malé ohlédnutí za uplynulým rokem 2018.Michal Heš  [/lang_cs ...
-- vloženo 21. 1. 2019
Jan Janeček má dnes narozeniny - 17. 1. 2019
Nestor závěsného létání  Honza Janeček dnes slaví 82 let. Protože je to člověk, ...
-- vloženo 17. 1. 2019
PF 2019
Zdraví, klid a pohodu všem létajícím i nelétajícím bytostem přeje Karel Haman ...
-- vloženo 30. 12. 2018
Všechny aktuality od roku 2006 do současnosti je možno shlédnout zde.

jak začít s létáním na bezmotorovém rogalu


pokud se chcete přihlásit do nového kurzu, klikněte zde.


 

Úvod: Každý máme v sobě strach z výšek a z věcí, které neznáme. Je to přirozené. Daleko problematičtější je, když někdo strach nemá. Při výcviku závěsného létání se žáci nejprve seznamují s ovládáním cvičného (velmi hodného) rogala a začínají mu důvěřovat. Nejdřív pouze v běhu po zemi a pak i v nízkém letu. Je fakt, že občas má někdo tak velký strach, že ho nedokáže překonat, ale to se stává málo kdy. Výcvik je poměrně náročný na čas, trpělivost a také schopnost se časově přizpůsobit počasí. O tom je také celé bezmotorové létání a to je, alespoň pro mne, létání nejkrásnější. Možná proto, že se člověk postupně naučí využívat přírodní síly, daleko větší, než jaké mu může poskytnout jakýkoli motor.

KH.

p1060170wm.jpg

Krásně emocionální článek Lenky Trojanové z výcviku s videem.

Můžete také shlédnout krátký pořad, vysílaný Českou televizí, určený zájemcům o závěsné létání. 



 Jak tedy začít / vybavení
: Jediný správný způsob jak začít létat na rogale je přihlásit se do kurzu, případně se domluvit s kvalifikovaným instruktorem s praxí. Byla by chyba si myslet, že Vás to naučí kterýkoli pilot. Je totiž velký rozdíl v tom, umět rogalo řídit a dokázat to někoho naučit. Jaké vybavení budete potřebovat: Pro seznamovací kurz, který trvá obvykle 2 až 3 dny potřebujete pouze pevnější, ale lehké boty, v kterých se dobře běhá. Jako první součást výbavy, je vhodné si pořídit vlastní helmu. Školy většinou nějaké helmy mají, není ale zaručeno, že Vám bude zapujčená helma sedět, nebo dokonce slušet. Vhodná je například přilba pro skoky s padákem nebo paragliding, vyhovuje také ne příliš zateplená helma pro lyžování. Nejlepší je samozřejmě helma přímo určená pro rogalo. Kvůli její poměrně vysoké ceně si ji ale málokdo pořizuje hned na začátku.


  Na čem budu létat? V průběhu kurzu začátečník obvykle vystřídá dva typy rogal. Základní a pokračovací. Z toho na prvním stráví pouze 2 - 5 letových dnů. Cvičná rogala jsou určena pro výcvik a kvůli jejich nízkému výkonu není vhodné si je pořizovat. Vlastní je vždy škola, nebo instruktor a jejich zapujčení je v ceně kurzu.

  Kdy a jaké rogalo si pořídit: Nejlepší doba na pořízení vlastního rogala je v druhé polovině pilotního kurzu. To už nasbíráte určité zkušenosti a hlavně budete mít stále k dispozici radu nebo pomoc instruktora. Ten Vám poradí s výběrem a také Vás na nový typ kvalifikovaně přeškolí. Efektivní je, pořídit si v této době rogalo starší, kterých je mezi piloty dostatek v cenách kolem 10 tisíc korun. Po absolvování nejméně 30 letových hodin již s pilotním průkazem a získání základní praxe je teprve vhodné si pořídit moderní výkonný stroj. Starší levné rogalo pak lze, za předpokladu dobré údržby prodat s minimální ztrátou, nebo dokonce za stejnou cenu. Relief R2C
RELIEF C14




Další vybavení: Zapujčení závěsného postroje je také v ceně kurzu a s pořizováním vlastního je to podobné jako u rogala. Vlastní postroj je pak vhodné hned osadit záchranným padákem, který je předepsaný pro létání ve větších výškách. Abychom mohli co nejlépe využívat vzdušné proudy ke stoupání, létáme obvykle s elektronickým přístojem. Ten nás neustále informuje o tom, jak jsme vysoko a jak rychle stoupáme, nebo klesáme. Těchto přístojů existuje mnoho druhů a lze je pořídit u prodejce vybavení pro létání. Opět doporučuji s nákupem vyčkat na závěr kurzu.



Zvýhodnění absolventů našeho kurzu létání: Protože rogala vyrábíme a také na nich učíme létat, můžeme absolventům kurzu slevnit nové rogalo. (Sleva v roce 2014 je 5000,- Kč)

KH



  Princip řízení rogala: Rogalo se ovládá změnou polohy těžiště. V praxi to znamená, že pilot zavěšený v těžišti, podle toho, jak vyžaduje situace, vychyluje pomocí hrazdy své tělo do stran i předozadně. Rogalo se tak za letu naklání kolem podélné i příčné osy asi takto: Pilot vykloní své tělo vpravo - rogalo reaguje náklonem vpravo a následně pravou zatáčkou. Pilot jde vlevo - rogalo zatáčí vlevo. Pilot se přitažením k hrazdě posune dopředu - rogalo se nakloní nosem dolů a zrychlí. Pilot se odtlačením (nebo povolením) hrazdy posune dozadu - rogalo zvedá nos a následně zpomaluje. Přesnou kombinací a načasováním těchto jednoduchých pohybů pilota lze s rogalem provádět i velmi složité manévry. Funguje to díky tomu, že pilot disponuje zhruba 2/3 hmotnosti celého letícího stroje. Napsané to vypadá jednoduše. V praxi se to už tak jednoduché nejeví a pilot se opravdu přesnému řízení učí ještě nějakou dobu po absolvování kurzu. Je to také proto, že různé typy a generace rogal reagují rozdílně.



  Jak dlouho trvá výuka v kurzu: Seznamovací kurz (2-3 dny) lze v případě příznivého počasí stihnout za víkend. První dny pilotního kurzu, který trvá celkem 10 dní, probíhají podobně jako v kurzu základním. Začátečník na stejném kopci i rogale přechází do polohy “vleže” a postupně i takto rogalo přiměřeně zvládá. Další lekce se již létají na větších kopcích a vzhledem k počasí trvají obvykle 1 až 2 dny, což je vhodné i pro efektivní výuku. Jezdí se létat na větší kopce a aby byla dodržena maximální bezpečnost jsou instruktorem vybírány jen nejlepší podmínky. Pokračovací kurz tak probíhá během několika měsíců.
Ceny kurzů:

Seznamovací kurz 2-3 dny podle počasí…….3000,-Kč
Pilotní kurz 10 dní……………………………………..7000,-Kč
celkem…………………………………………………….10000,-Kč


Výcvik v prvních dnech kurzu.


Aktuální termíny kurzů, nebo informace o právě probíhajícím kurzu najdete zde

Můžete také shlédnout krátký pořad, vysílaný Českou televizí, určený zájemcům o závěsné létání.