Báseň o vítovském polétání - Jirka Petr
Není nutno není nutno, aby bylo příliš větrno,stačí když mi trochu foukne, tak aby ...
-- vloženo 16. 9. 2022
Report ze Straníku 24. června 2022 - Bohuslav Vašut
Tak je to tady. Nastal den D, první let na rogalu z velkého kopce!Předpověď bohužel d ...
-- vloženo 26. 6. 2022
Výcvik létání na Vítovce - Jirka Petr
Na úterý 31.5.2022 byl několik dnů dopředu avízovaný další výcvikový den probíhajícího ...
-- vloženo 11. 6. 2022
Třetí letošní výcvikový den - Vítovka
Na středu 13. dubna 2022 vypadala předpověď počasí delší dobu dobře, nejen pro lé ...
-- vloženo 17. 4. 2022
Straník v březnu (20. 3. 2022) - Petr Lošák
Je zajímavé, že poslední dobou vychází příznivé letové  podmínky na neděli. I ...
-- vloženo 24. 3. 2022
Zimní přechod na pokračovací křídlo
Nějakou dobu již s Bohušem uvažujeme o jeho přechodu z Dany na jednopotah. Čtvrtek, k ...
-- vloženo 11. 3. 2022
Zimní výcvik létání - Vlčovice 3. března 2022 - Jirka Petr
Je tu rok 2022 a s ním i nová sezóna výcviku létání. Ve spolupráci Jeronýma a Kar ...
-- vloženo 9. 3. 2022
Nedělní únorový Straník - Petr Lošák
Konečně další letový den. Předpověď na neděli 13. února 2022 vypadala velmi nadě ...
-- vloženo 19. 2. 2022
Nedělní Chlum - Petr Lošák
16.leden vypadal nadějně. Emil vyrazil na Straník, ale já neměl tolik času a tak jsem ...
-- vloženo 21. 1. 2022
První letošní létání na Straníku - Petr Lošák
Na druhého ledna hlásila předpověď jižní vítr. Mně, coby letuchtivému jedinci s  ...
-- vloženo 4. 1. 2022
Ať se nám vše daří v novém roce a jsme zdraví…
 KH.  [/lang_cs ...
-- vloženo 31. 12. 2021
Vzpomínka na Jirku Kološe na Javorovém vrchu - Iva Štěrbová
V soboru 11. 12.2021 jsme se domluvili na Javorový vrch, opět zavzpomínat na Jirku Kol ...
-- vloženo 28. 12. 2021
Sváteční výcvik závěsného létání na Vítovce - Petr Lošák
Na státní svátek 28. října meteorologové předpověděli celkem přijatelné podmí ...
-- vloženo 3. 11. 2021
Podzimní pilotní zkoušky na Straníku - 24. 10. 2021
V neděli se mělo podle optimisticky vybrané předpovědi výrazně zlepšit počasí pro ...
-- vloženo 26. 10. 2021
Setkání inspektorů závěsného létání
Na sobotu 16. října 2021 bylo naplánováno tradiční setkání rogalistických inspekto ...
-- vloženo 20. 10. 2021
Výcviková Vítovka 1. 10. 2021 - ROGALO - Jirka Petr
V pátek 1.října se uskutečnil další výcvikový den pilotního kurzu. Vzhledem k po ...
-- vloženo 10. 10. 2021
Kurz létání 4. a 5. září 2021
Na první víkend po prázdninách meteorologové dlouhodobě předpovídali zlepšení po ...
-- vloženo 11. 9. 2021
Krásné létání a úspěšný výcvik na Straníku 7. a 8. 7. - 2. část
Ve čtvrtek 8. 7. 2021 přijíždíme dopoledne s Emilem na přistávačku pod Straníkem. ...
-- vloženo 11. 7. 2021
Krásné létání a úspěšný výcvik na Straníku 7. a 8. 7. - 1. část
Na středu a čtvrtek meteorologové delší dobu předpovídali dobré podmínky pro lét ...
-- vloženo 11. 7. 2021
Pilotní výcvik 29. 6. 2021 - další lety ze Straníku
Cvičné létání v úterý 29. června vyprovokoval pro změnu Emil. Počasí vypadalo ve ...
-- vloženo 2. 7. 2021
První let ze Straníku - Pilotní výcvik 20. 6. 2021
Po sobotním výcviku na Vítovce bylo jasné, že Petr s Emilem mají na to, aby letěli z ...
-- vloženo 25. 6. 2021
Výcviková sobota na Vítovce
Na 19. června konečně vycházela dobrá předpověď pro výcvik na Vítovce.I když se ...
-- vloženo 22. 6. 2021
Video z konce léta 2018
 V zimě toho většinou moc nenalétáme a v současné době, komplikované epidemií, j ...
-- vloženo 8. 1. 2021
Report ze Silvestrovské Vítovky - Martin Lorinc
 Tradice Silvestrovského létání na Vítovce je již tak silná, že i navzdory probíh ...
-- vloženo 5. 1. 2021
Vánoční dárek závěsnému létání - Vítovka 20. 12. 2020
Na předposlední letošní víkend bylo dlouhodobě předpovídáno dobré počasí pro v ...
-- vloženo 25. 12. 2020
Všechny aktuality od roku 2006 do současnosti je možno shlédnout zde.

s rogalem v dešti

Čas od času jsme přinuceni s bezmotorovým rogalem letět v dešti. Pokud jen prolétneme zvýšenou rychlostí okraj přeháňky a pokračujeme dál, nebývá to velký problém. Horší situace ale nastane, když jsme o tom nikdy neslyšeli, nebo nepřemýšleli a jsme náhle postaveni před přistávací manévr za deště. Proto se s Vámi chci podělit o svou zkušenost z 23.3.2004, kdy jsem “měl možnost” létat ve sněžení a dešti 1 hodinu 10 minut.

“Matrixoveho” Reliefa jsem dovezl na Velký Javorník za dobrých podmínek s úmyslem pózovat ve vzduchu pro fotografa.Když jsem ho ale postavil a donesl na start, vítr začal být nárazový a já si uvědomil, že z focení možná nic nebude. První kapka do obličeje mi to potvrdila. Bylo jasné, že za 10 minut možná budu muset balit v dešti na startu. Vím, že tohle křídlo ve vzduchu lecos snese a tak jsem bez váhání odstartoval. Moje předtucha byla správná. Po startu jsem začal rychle stoupat a nebyl jsem schopen vlivem silného stoupání, větru a turbulence proletět nízko nad startem. Navíc během 5 minut začal padat sníh s deštěm.

p3239765wm.jpg

Stoupání bylo všude a já v něm nacházel jen úzké turbulentní skuliny, kterými jsem se vděčně řítil k zemi. Pokusil jsem se klesnout aspoň 50 m pod start a ke kopci přilétnout s “fotogenickou výškou”, ale nedařilose mi to. Po celou dobu jsem sledoval, jak se kluzák v dešti chová. Při rychlosti 55 - 60 km/h, tu jsem měl skoro pořád na rychloměru, bylo vše v pořádku. Lehce jsem se zmítal v turbulenci, ale řízení bylo relativně příjemné. V zatáčkách ale nejsem zvyklý touto rychlostí létat a ze začátku jsem podvědomě zpomaloval. Při 45 km/h kluzák ztratil podélnou stabilitu jako při ztrátě rychlosti a sám se dosti nepříjemně narychlil pádem do strany, provázeným opačnou silou v hrazdě. Několikrát jsem si to vyzkoušel vpravo i vlevo a pak jsem již neklesal pod 50 km/h a vše bylo O.K.

p1010006wm.jpg

Další nálet na kopec opět skončil 100 m nad ním a z focení nebylo nic. Pořád jsem doufal, že přeháňka ustane a brácha fotograf taky trpělivě čekal v dešti na kopci ověšen “nářadím”. Trávil jsem tedy čas dalšími pokusy o klesání daleko před kopcem s následným průletem opět 100 m nad. Tentokrát jsem klesal pohodlněji, ne v turbulentních dírách, ale v klidném slabém stoupání kroužením s vysunutou brzdou.
p3239773wm.jpg

Při tom jsem zjistil, že křídlo bržděné na dlouhém rameni lze najednou i za deště zpomalit pod 40 km/h. Nepříjemné chování rogala za deště na nízkých rychlostech není tedy jednoduše způsobeno tragickým zvýšením pádové rychlosti (dále pádovky), ale hlavně ztrátou stability při změněném obtékání mokrého rogala. S brzdou se jakoby pádovka posunula blíže k obvyklé třicítce, což bylo velmi zajímavé a byl jsem tím příjemně překvapen. Postupně se mezi tím sněžení změnilo v prostý déšť a já si přestal dělat naděje na skvělé snímky do katalogu. Poslal jsem bráchu “hurónským řevem” z velké výšky dolů na louku a ještě chvíli vyčkával ve vzduchu, aby bylo možné alespoň zdokumentovat přistání.
p3239780awm.jpg

Sedal jsem za mírného deště s úplně promočeným rogalem, s vysunutou brzdou a s přebytkem rychlosti. Dosednutí bylo lehce rychlejší, snad jen větší vahou promočeného rogala, které se dotklo země až když jsem ho donesl k autu.

Závěrem bych ještě poznamenal, že velmi podobně se chovají různá rogala, celomylarová, stejně jako rogala, která mají lesklou pouze náběžku. Stává se to nejen v dešti, ale i když rogalo při nízké teplotě namrzne v blízkosti mraku.
p1010019wm.jpg

Zásadní význam při ztrátě stability má stabilizátor a jeho využití jako brzdy mění často nebezpečné přistání v téměř komfortní manévr. Důležité je nepokoušet se s mokrým rogalem startovat. Zvýšená pádovka a horší stabilita nám to na většině startovišť vůbec neumožní.

Zkušební pilot a instruktor LAA Karel Haman

Foto: FH