Další výcvikový den pilotního kurzu - ROGALO
Tento víkend opět nevychází počasí na kurz létání. Jako jediný nadějný den pak ...
-- vloženo 15. 10. 2019
Pokračovací výcvik 21. září 2019 - Vítovka
Víkend  21. a 22. září měl původně patřit seznamovacímu kurzu. Předpověď poča ...
-- vloženo 25. 9. 2019
První den pilotního kurzu ve Vlčovicích
Víkendové počasí nám letos opět nevychází. Někteří z žáků ale mohou i ve vše ...
-- vloženo 9. 9. 2019
Létání v Nízkých Tatrách - Jeroným Juráň
Už delší dobu jsem se těšil na Pohár Nízkých Tater. Předpověď sice vypadala neji ...
-- vloženo 22. 8. 2019
Jak řídíme rogalo - další video Jeronýma J.
Nedávno jsem shlédl na internetu video jednoho z našich bývalých žáků. Je na něm v ...
-- vloženo 17. 6. 2019
Rogalo podruhé na závodech motorových paraglidistů v Brně
Letos jsem opět domluven s předsednictvem ZL na prezentaci rogala při konání Mistrovst ...
-- vloženo 6. 6. 2019
Nádherný termický den nad Hrabůvkou - Jeroným Juráň
Počasí posledních dvou týdnu nebylo létání a vlastně žádnému venkovnímu sportu ...
-- vloženo 11. 5. 2019
Jarní létání na Javorovém vrchu
Jeroným Juráň, jeden z velmi dobrých absolventů našeho pilotního kurzu, natočil dal ...
-- vloženo 18. 4. 2019
Zahájení výcvikové sezony
Pozor pozor. Pokračovací výcvik o Velikonočním víkendu se kvůli nevhodné předpov ...
-- vloženo 16. 4. 2019
Start sezóny 2019 - Jeroným Juráň
Někteří rogalisté už měli za sebou prvních pár letů a já celý nedočkavý ne a n ...
-- vloženo 5. 4. 2019
Zimní létání motorizovaným rogalem - Michal Heš
Michal zveřejnil krásné video z jeho letošního zimního létání. Protože nám, kte ...
-- vloženo 11. 2. 2019
Ještě jedno video z konce léta 3
Jak se loni kroužilo v termice s paraglidysty nad Straníkem, můžete vidět na následuj ...
-- vloženo 29. 1. 2019
Ještě jedno video z konce léta - 2
Letošní krásná zima nám běží plným proudem a pro ty, co jim také chybí pohyb v ...
-- vloženo 26. 1. 2019
Loňský rok z motorizovaného rogala - Michal Heš
Malé ohlédnutí za uplynulým rokem 2018.Michal Heš  [/lang_cs ...
-- vloženo 21. 1. 2019
Jan Janeček má dnes narozeniny - 17. 1. 2019
Nestor závěsného létání  Honza Janeček dnes slaví 82 let. Protože je to člověk, ...
-- vloženo 17. 1. 2019
PF 2019
Zdraví, klid a pohodu všem létajícím i nelétajícím bytostem přeje Karel Haman ...
-- vloženo 30. 12. 2018
Javorový 2018 - Iva Štěrbová
V sobotu 8.12.2018 jsme se opět sešli zavzpomínat na našeho kamaráda Jirku Kološe.Boh ...
-- vloženo 11. 12. 2018
Ještě jedno video z konce léta
Poslední dobou u nás není právě nejlepší počasí pro létání. Pro ty co jim hod ...
-- vloženo 5. 12. 2018
Tradiční setkání inspektorů rogal 2018
Letos jsme se sešli 26. a 27. října, tentokrát již podruhé na letišti v Moravské T ...
-- vloženo 28. 10. 2018
Druhý den seznamovacího kurzu - 20. 10. 2018
Navzdory trochu nejisté předpovědi svoláváme s Davidem v sobotu druhý den seznamovac ...
-- vloženo 24. 10. 2018
Přesnost přistání na Straníku
  Ahoj piloti ! Pozývame Vás na 8. ročník Presnosti pristátia zmiešaných t ...
-- vloženo 20. 10. 2018
Seznamovací kurz závěsného létání 13. a 14. října 2018
Na minulý víkend nám meteorologové konečně předpověděli použitelné podmínky pro ...
-- vloženo 18. 10. 2018
Změna termínu kurzu závěsného létání
Seznamovací kurz závěsného létání .Bude 13. a 14. října  v obci Vidče u Rožno ...
-- vloženo 26. 9. 2018
Létání v přátelském termickém ovzduší kolem Straníku
Ve čtvrtek 20 září se snažíme, tentokrát s Ondrou, opět využít dobrou předpově ...
-- vloženo 24. 9. 2018
První let na Quasaru - Jeroným Juráň
V úterý 18.9. jsme se s Karlem vypravili na Straník. Předpovědi slibovaly jižní až ...
-- vloženo 21. 9. 2018
Všechny aktuality od roku 2006 do současnosti je možno shlédnout zde.

s rogalem v dešti

Čas od času jsme přinuceni s bezmotorovým rogalem letět v dešti. Pokud jen prolétneme zvýšenou rychlostí okraj přeháňky a pokračujeme dál, nebývá to velký problém. Horší situace ale nastane, když jsme o tom nikdy neslyšeli, nebo nepřemýšleli a jsme náhle postaveni před přistávací manévr za deště. Proto se s Vámi chci podělit o svou zkušenost z 23.3.2004, kdy jsem “měl možnost” létat ve sněžení a dešti 1 hodinu 10 minut.

“Matrixoveho” Reliefa jsem dovezl na Velký Javorník za dobrých podmínek s úmyslem pózovat ve vzduchu pro fotografa.Když jsem ho ale postavil a donesl na start, vítr začal být nárazový a já si uvědomil, že z focení možná nic nebude. První kapka do obličeje mi to potvrdila. Bylo jasné, že za 10 minut možná budu muset balit v dešti na startu. Vím, že tohle křídlo ve vzduchu lecos snese a tak jsem bez váhání odstartoval. Moje předtucha byla správná. Po startu jsem začal rychle stoupat a nebyl jsem schopen vlivem silného stoupání, větru a turbulence proletět nízko nad startem. Navíc během 5 minut začal padat sníh s deštěm.

p3239765wm.jpg

Stoupání bylo všude a já v něm nacházel jen úzké turbulentní skuliny, kterými jsem se vděčně řítil k zemi. Pokusil jsem se klesnout aspoň 50 m pod start a ke kopci přilétnout s “fotogenickou výškou”, ale nedařilose mi to. Po celou dobu jsem sledoval, jak se kluzák v dešti chová. Při rychlosti 55 - 60 km/h, tu jsem měl skoro pořád na rychloměru, bylo vše v pořádku. Lehce jsem se zmítal v turbulenci, ale řízení bylo relativně příjemné. V zatáčkách ale nejsem zvyklý touto rychlostí létat a ze začátku jsem podvědomě zpomaloval. Při 45 km/h kluzák ztratil podélnou stabilitu jako při ztrátě rychlosti a sám se dosti nepříjemně narychlil pádem do strany, provázeným opačnou silou v hrazdě. Několikrát jsem si to vyzkoušel vpravo i vlevo a pak jsem již neklesal pod 50 km/h a vše bylo O.K.

p1010006wm.jpg

Další nálet na kopec opět skončil 100 m nad ním a z focení nebylo nic. Pořád jsem doufal, že přeháňka ustane a brácha fotograf taky trpělivě čekal v dešti na kopci ověšen “nářadím”. Trávil jsem tedy čas dalšími pokusy o klesání daleko před kopcem s následným průletem opět 100 m nad. Tentokrát jsem klesal pohodlněji, ne v turbulentních dírách, ale v klidném slabém stoupání kroužením s vysunutou brzdou.
p3239773wm.jpg

Při tom jsem zjistil, že křídlo bržděné na dlouhém rameni lze najednou i za deště zpomalit pod 40 km/h. Nepříjemné chování rogala za deště na nízkých rychlostech není tedy jednoduše způsobeno tragickým zvýšením pádové rychlosti (dále pádovky), ale hlavně ztrátou stability při změněném obtékání mokrého rogala. S brzdou se jakoby pádovka posunula blíže k obvyklé třicítce, což bylo velmi zajímavé a byl jsem tím příjemně překvapen. Postupně se mezi tím sněžení změnilo v prostý déšť a já si přestal dělat naděje na skvělé snímky do katalogu. Poslal jsem bráchu “hurónským řevem” z velké výšky dolů na louku a ještě chvíli vyčkával ve vzduchu, aby bylo možné alespoň zdokumentovat přistání.
p3239780awm.jpg

Sedal jsem za mírného deště s úplně promočeným rogalem, s vysunutou brzdou a s přebytkem rychlosti. Dosednutí bylo lehce rychlejší, snad jen větší vahou promočeného rogala, které se dotklo země až když jsem ho donesl k autu.

Závěrem bych ještě poznamenal, že velmi podobně se chovají různá rogala, celomylarová, stejně jako rogala, která mají lesklou pouze náběžku. Stává se to nejen v dešti, ale i když rogalo při nízké teplotě namrzne v blízkosti mraku.
p1010019wm.jpg

Zásadní význam při ztrátě stability má stabilizátor a jeho využití jako brzdy mění často nebezpečné přistání v téměř komfortní manévr. Důležité je nepokoušet se s mokrým rogalem startovat. Zvýšená pádovka a horší stabilita nám to na většině startovišť vůbec neumožní.

Zkušební pilot a instruktor LAA Karel Haman

Foto: FH