• translator:
Report ze Straníku - Bohuslav Vašut
Tak je to tady. Nastal den D, první let na rogalu z velkého kopce!Předpověď bohužel d ...
-- vloženo 26. 6. 2022
Výcvik létání na Vítovce - Jirka Petr
Na úterý 31.5.2022 byl několik dnů dopředu avízovaný další výcvikový den probíhajícího ...
-- vloženo 11. 6. 2022
Třetí letošní výcvikový den - Vítovka
Na středu 13. dubna 2022 vypadala předpověď počasí delší dobu dobře, nejen pro lé ...
-- vloženo 17. 4. 2022
Straník v březnu (20. 3. 2022) - Petr Lošák
Je zajímavé, že poslední dobou vychází příznivé letové  podmínky na neděli. I ...
-- vloženo 24. 3. 2022
Zimní přechod na pokračovací křídlo
Nějakou dobu již s Bohušem uvažujeme o jeho přechodu z Dany na jednopotah. Čtvrtek, k ...
-- vloženo 11. 3. 2022
Zimní výcvik létání - Vlčovice 3. března 2022 - Jirka Petr
Je tu rok 2022 a s ním i nová sezóna výcviku létání. Ve spolupráci Jeronýma a Kar ...
-- vloženo 9. 3. 2022
Nedělní únorový Straník - Petr Lošák
Konečně další letový den. Předpověď na neděli 13. února 2022 vypadala velmi nadě ...
-- vloženo 19. 2. 2022
Nedělní Chlum - Petr Lošák
16.leden vypadal nadějně. Emil vyrazil na Straník, ale já neměl tolik času a tak jsem ...
-- vloženo 21. 1. 2022
První letošní létání na Straníku - Petr Lošák
Na druhého ledna hlásila předpověď jižní vítr. Mně, coby letuchtivému jedinci s  ...
-- vloženo 4. 1. 2022
Ať se nám vše daří v novém roce a jsme zdraví…
 KH.  [/lang_cs ...
-- vloženo 31. 12. 2021
Vzpomínka na Jirku Kološe na Javorovém vrchu - Iva Štěrbová
V soboru 11. 12.2021 jsme se domluvili na Javorový vrch, opět zavzpomínat na Jirku Kol ...
-- vloženo 28. 12. 2021
Sváteční výcvik závěsného létání na Vítovce - Petr Lošák
Na státní svátek 28. října meteorologové předpověděli celkem přijatelné podmí ...
-- vloženo 3. 11. 2021
Podzimní pilotní zkoušky na Straníku - 24. 10. 2021
V neděli se mělo podle optimisticky vybrané předpovědi výrazně zlepšit počasí pro ...
-- vloženo 26. 10. 2021
Setkání inspektorů závěsného létání
Na sobotu 16. října 2021 bylo naplánováno tradiční setkání rogalistických inspekto ...
-- vloženo 20. 10. 2021
Výcviková Vítovka 1. 10. 2021 - ROGALO - Jirka Petr
V pátek 1.října se uskutečnil další výcvikový den pilotního kurzu. Vzhledem k po ...
-- vloženo 10. 10. 2021
Kurz létání 4. a 5. září 2021
Na první víkend po prázdninách meteorologové dlouhodobě předpovídali zlepšení po ...
-- vloženo 11. 9. 2021
Krásné létání a úspěšný výcvik na Straníku 7. a 8. 7. - 2. část
Ve čtvrtek 8. 7. 2021 přijíždíme dopoledne s Emilem na přistávačku pod Straníkem. ...
-- vloženo 11. 7. 2021
Krásné létání a úspěšný výcvik na Straníku 7. a 8. 7. - 1. část
Na středu a čtvrtek meteorologové delší dobu předpovídali dobré podmínky pro lét ...
-- vloženo 11. 7. 2021
Pilotní výcvik 29. 6. 2021 - další lety ze Straníku
Cvičné létání v úterý 29. června vyprovokoval pro změnu Emil. Počasí vypadalo ve ...
-- vloženo 2. 7. 2021
První let ze Straníku - Pilotní výcvik 20. 6. 2021
Po sobotním výcviku na Vítovce bylo jasné, že Petr s Emilem mají na to, aby letěli z ...
-- vloženo 25. 6. 2021
Výcviková sobota na Vítovce
Na 19. června konečně vycházela dobrá předpověď pro výcvik na Vítovce.I když se ...
-- vloženo 22. 6. 2021
Video z konce léta 2018
 V zimě toho většinou moc nenalétáme a v současné době, komplikované epidemií, j ...
-- vloženo 8. 1. 2021
Report ze Silvestrovské Vítovky - Martin Lorinc
 Tradice Silvestrovského létání na Vítovce je již tak silná, že i navzdory probíh ...
-- vloženo 5. 1. 2021
Vánoční dárek závěsnému létání - Vítovka 20. 12. 2020
Na předposlední letošní víkend bylo dlouhodobě předpovídáno dobré počasí pro v ...
-- vloženo 25. 12. 2020
Javorový 12.12.2020 - Iva Štěrbová
Rok se s rokem sešel a my jsme se opět setkali na Javorovém vrchu  zavzpomínat na Jir ...
-- vloženo 22. 12. 2020
Všechny aktuality od roku 2006 do současnosti je možno shlédnout zde.

Bezmotorové rogalo Quasar RELIEF

Google translator

 

Závěsný kluzák bez kompromisů

 novinky

p1280158wm.jpg


img_0307wm.jpg

Relief 214C  (foto: Ivan Plučinský)

 

 

Jako první závěsný kluzák na světě standardně využívá změnu výšky profilu za letu a je vybaven aerodynamickou brzdou.

Relief je nejmodernějším a zároveň nejprodávanějším bezmotorovým modelem značky QUASAR. Jeho konstrukce využívá několik jedinečných řešení i systémů, přímo pro tento kluzák vyvinutých a celou čtvrtinu jeho váhy tvoří nejmodernější uhlíkový kompozit. Díky tomu se vyznačuje nejvyšším výkonem bez ústupků od bezpečnosti, nízkou váhou a vysokým komfortem ovládání i v nejnáročnějších podmínkách. Na jeho vývoji neustále pracujeme a na každou sezonu připravujeme několik modernizací. Jeho majitelé mají v této kategorii také jedinečnou a často využívanou možnost “upgrade” svého staršího kluzáku na nejnovější verzi, včetně záletu a jemného doladění přímo u výrobce.

meduno_79wm.jpg

                          Anton Pavelka, vicemistr Slovenska 2008

Filosofie závěsného kluzáku Relief

(1. prototyp kluzáku Relief  létal v roce 1999)

U zrodu “Reliefu” byla snaha dosáhnout maximálního výkonu bez újmy na bezpečnosti. Jelikož toto jsou u každého samokřídla protichůdné požadavky, sáhli jsme k řešení, které je v letectví obvyklé a u rogala se nazývá stabilizátor. Po prvních zkouškách bylo jasné, že touto cestou se hodláme vydat. V průběhu dalšího ladění se ukázalo, že odpor stabilizátoru je menší, než odpor jinak nutného nastavení stabilizačních prvků a obdobně je to i s jeho váhou. Nízké nastavení jednoduchých a lehkých karbonových podpěrek umožňuje větší flexibilitu nosné plochy i v napnutém stavu. Stabilizátor se tak změnil z původní aerodynamické i mechanické komplikace v prostředek k dosažení nejen nejvyšší bezpečnosti, ale i výkonu a ovladatelnosti.

img_4401kwm.jpg
Relief 214
Podle této filosofie je zkonstruován a naladěn kluzák QUASAR-Relief. Vděčí jí za velmi příjemné ovládání, vysoký výkon a bezpečnost. Oproti jiným kluzákům je výhodou také jeho perfektní chování kolem příčné osy, ve všech napnutích a rychlostech a možnost využít stabilizátor jako aerodynamickou brzdu.

Ta se používá v povoleném stavu a protože je na relativně dlouhém pevném rameni, zlepšuje stabilitu kolem všech tří os, což je při přibližování na přistání nejen příjemné. Aktivovaná brzda také usnadňuje přistání v dešti. Pilot s ní může bezpečně přistát, nebo ji v kterémkoli okamžiku vyřadit.

p1030940wm.jpg

rogalo-reliefm.jpg

p1040561w.jpg

Relief 214CX pro sezonu 2010

 


Oválný průřez kýlu zajišťuje nejvyšší pevnost v požadovaném směru při nízké váze. Mírná stranová pružnost pomáhá dobré ovladatelnosti kluzáku. Zvýšený závěs pilota pak při stejném dimenzování a rozsahu vychází užší a několikanásobně lehčí. Relativně více prohnutý tvar náběžné trubky dovoluje zvýšení profilu v povoleném stavu. Zajišťuje tak vynikající vlastnosti v nízkých rychlostech, zejména v kroužení.

 detail Při napnutí se pak profil křídla sníží do tvaru vhodnějšího pro vysokou rychlost. Tento princip byl v roce 2006 navíc doplněn o aktivní systém, který mění profil v závislosti na napnutí příčníku.

Nastavení podpěr a “vintipů” nijak neomezuje výkonnost ani ovladatelnost kluzáku a není nutné je měnit podle podmínek nebo momentální odvahy pilota, pouze kontrolovat podle předpisů LAA, nejlépe u výrobce.

 

dsc_4293wdem.jpg

 

Stabilizátor na dostatečně dlouhém rameni je na rozdíl od dnes používaných podpěrek, účinnější bezpečnostní pojistkou než vyvazovací lanka, obvyklá u starších rogal a tak je možné použít profil s vyšším koeficientem vztlaku, který s důslednou aerodynamickou čistotou a vhodným půdorysem posouvá “Reliefa” na hranici dnešních možností závěsných kluzáků.

p1010962wm.jpg

Relief 213 S

p1180288wm.jpg

Relief 214 S

p1180734wm.jpg

Relief 214CX

p1150928wm.jpg

Relief 214C (bez nasunutých spodních spír a stabilizátoru)


Aerodynamická brzda zmenšuje klouzavost a tím výrazně zkracuje přistání

Použití stabilizátoru jako aerodynamické brzdy bylo poprvé testováno na Závěsném kluzáku Relief v roce 2000. Bylo shledáno jako funkční a bezproblémové.  Zpočátku bylo dodáváno za příplatek a od roku 2004 je na Relief montováno jako standardní vybavení.

Stabilizátorem se brzdí při povoleném křídle. Tehdy je příznivě obtékán vzduchem proudícím mezi kluzákem a pilotem a brzdící účinek je největší. Proto stačí menší plocha, než se používá u brzdících padáčků, které brzdí v “úplavu” za pilotem. Přistání s brzdou není složité a zvládne ho po krátkém zaškolení každý, kdo zvládá přistání bez ní. Díky stabilizačnímu efektu brzda také výrazně zjednodušuje přistání v dešti nebo s námrazou.

brzdimwm1.jpg
 

p1030791wm.jpg

p1030790wm.jpg

p1030793wm.jpg

p1030795wm.jpg

p1030766wm.jpg 

stabwm.jpg Stabilizátor je navžen tak, aby bylo možno jej vložit do obalu rogala. 

Varianty Reliefu

V roce 2009 nabízíme nový Relief R2. Ten je oproti původnímu modelu výrazně aerodynamicky vylepšen a v provedení “C” standardně vybaven měnitelnou výšku profilu za letu. Relativně jednoduchý systém neslouží jen ke snížení profilu při malých úhlech náběhu, jak bylo původně zamýšleno, ale v souvislosti s vyšším nastavením “omezovačů profilu” dovolí i jeho podstatné zvýšení při povoleném příčníku. Takto velmi znatelně zlepšuje i stoupavost v kroužení, a to nejen u více zatíženého kluzáku.

Zákazník může opět volit ze dvou provedení: “S” pro sportovní, nebo “C” pro závodní použití.
RELIEF S: Má 84% spodního potahu. Při jeho návrhu byl kladen důraz na snadné stoupání, nízkou váhu, jednoduché ovládání a v neposlední řadě také nižší cenu. To vše samozřejmě při vysokém výkonu a bezpečnosti. (V. opt. cca: 45 km/h). S výměnou olétané plachty lze jednoduše přestavět na soutěžní provedení “C”.
p2170142wm.jpg
provedeni C

RELIEF C: Má 96% spodního potahu. Je navržen s ohledem na nejvyšší výkon při všech rychlostech. (V. opt. nad 50 km/h). Kluzák je standardně vybaven novým trojúhelníkem hrazdy WW s extrémně nízkým odporem a měnitelnou výškou profilu za letu. Závodní kluzák je vhodné vybavit uhlíkovými pláty, které zpevňují náběžnou část křídla. Tím zvyšují výkon a komfort řízení při nejvyšších rychlostech a posouvají hranici prakticky využitelné rychlosti nad 100 km/h. Pláty jsou velmi lehké a nezhoršují vlastnosti při nízkých rychlostech.

 

 


Kamera na Reliefu 214CX   6.11.2011

Všechny změny jsou navrhovány se snahou o to, aby měl každý majitel Reliefu možnost svůj starší kluzák modernizovat.


Přistání s Reliefem



Základní technické údaje


  • klouzavost: > 16
  • klouzavost se stabilizátorem jako brzdou: < 7

model plocha [m2] pilot [kg] rozpětí [m] štíhlost úhel [Deg]
RELIEF R213C/S 13,5 55-80 10.2 7,7 132
RELIEF R214C/S 14 70-90 10.2 7,4 132
RELIEF R215C/S 15 80-110 10.4 7.2 132
  

Novinky:

Úspěchy Reliefu R2


objednávka nebo dotaz k Reliéfu
ceník

img_4599wm.jpg


p1230578wm.jpg

p1030933wm.jpg

p1140961wm.jpg

panorama-1kwm.jpg 

 

 

Další fotografie Reliefu zde.


Zpět na Quasar Relief