Bezmotorové rogalo Quasar RELIEF
Závěsný kluzák bez kompromisů
Relief 214C (foto: Ivan Plučinský)
Jako první závěsný kluzák na světě standardně využívá změnu výšky profilu za letu a je vybaven aerodynamickou brzdou.
Relief je nejmodernějším a zároveň nejprodávanějším bezmotorovým modelem značky QUASAR. Jeho konstrukce využívá několik jedinečných řešení i systémů, přímo pro tento kluzák vyvinutých a celou čtvrtinu jeho váhy tvoří nejmodernější uhlíkový kompozit. Díky tomu se vyznačuje nejvyšším výkonem bez ústupků od bezpečnosti, nízkou váhou a vysokým komfortem ovládání i v nejnáročnějších podmínkách. Na jeho vývoji neustále pracujeme a na každou sezonu připravujeme několik modernizací. Jeho majitelé mají v této kategorii také jedinečnou a často využívanou možnost “upgrade” svého staršího kluzáku na nejnovější verzi, včetně záletu a jemného doladění přímo u výrobce.
- filosofie Reliefu
- stabilizátor jako aerodynamická brzda (video)
- výráběné varianty Reliefu
- technické údaje
- novinky
- úspěchy Reliefu
- motorová verze Reliefu
- fotogalerie
Filosofie závěsného kluzáku Relief
(1. prototyp kluzáku Relief létal v roce 1999)
U zrodu “Reliefu” byla snaha dosáhnout maximálního výkonu bez újmy na bezpečnosti. Jelikož toto jsou u každého samokřídla protichůdné požadavky, sáhli jsme k řešení, které je v letectví obvyklé a u rogala se nazývá stabilizátor. Po prvních zkouškách bylo jasné, že touto cestou se hodláme vydat. V průběhu dalšího ladění se ukázalo, že odpor stabilizátoru je menší, než odpor jinak nutného nastavení stabilizačních prvků a obdobně je to i s jeho váhou. Nízké nastavení jednoduchých a lehkých karbonových podpěrek umožňuje větší flexibilitu nosné plochy i v napnutém stavu. Stabilizátor se tak změnil z původní aerodynamické i mechanické komplikace v prostředek k dosažení nejen nejvyšší bezpečnosti, ale i výkonu a ovladatelnosti.
Relief 214
Podle této filosofie je zkonstruován a naladěn kluzák QUASAR-Relief. Vděčí jí za velmi příjemné ovládání, vysoký výkon a bezpečnost. Oproti jiným kluzákům je výhodou také jeho perfektní chování kolem příčné osy, ve všech napnutích a rychlostech a možnost využít stabilizátor jako aerodynamickou brzdu.
Ta se používá v povoleném stavu a protože je na relativně dlouhém pevném rameni, zlepšuje stabilitu kolem všech tří os, což je při přibližování na přistání nejen příjemné. Aktivovaná brzda také usnadňuje přistání v dešti. Pilot s ní může bezpečně přistát, nebo ji v kterémkoli okamžiku vyřadit.
Oválný průřez kýlu zajišťuje nejvyšší pevnost v požadovaném směru při nízké váze. Mírná stranová pružnost pomáhá dobré ovladatelnosti kluzáku. Zvýšený závěs pilota pak při stejném dimenzování a rozsahu vychází užší a několikanásobně lehčí. Relativně více prohnutý tvar náběžné trubky dovoluje zvýšení profilu v povoleném stavu. Zajišťuje tak vynikající vlastnosti v nízkých rychlostech, zejména v kroužení.
Při napnutí se pak profil křídla sníží do tvaru vhodnějšího pro vysokou rychlost. Tento princip byl v roce 2006 navíc doplněn o aktivní systém, který mění profil v závislosti na napnutí příčníku.
Nastavení podpěr a “vintipů” nijak neomezuje výkonnost ani ovladatelnost kluzáku a není nutné je měnit podle podmínek nebo momentální odvahy pilota, pouze kontrolovat podle předpisů LAA, nejlépe u výrobce.
Stabilizátor na dostatečně dlouhém rameni je na rozdíl od dnes používaných podpěrek, účinnější bezpečnostní pojistkou než vyvazovací lanka, obvyklá u starších rogal a tak je možné použít profil s vyšším koeficientem vztlaku, který s důslednou aerodynamickou čistotou a vhodným půdorysem posouvá “Reliefa” na hranici dnešních možností závěsných kluzáků.
Relief 214C (bez nasunutých spodních spír a stabilizátoru)
Aerodynamická brzda zmenšuje klouzavost a tím výrazně zkracuje přistání
Použití stabilizátoru jako aerodynamické brzdy bylo poprvé testováno na Závěsném kluzáku Relief v roce 2000. Bylo shledáno jako funkční a bezproblémové. Zpočátku bylo dodáváno za příplatek a od roku 2004 je na Relief montováno jako standardní vybavení.
Stabilizátorem se brzdí při povoleném křídle. Tehdy je příznivě obtékán vzduchem proudícím mezi kluzákem a pilotem a brzdící účinek je největší. Proto stačí menší plocha, než se používá u brzdících padáčků, které brzdí v “úplavu” za pilotem. Přistání s brzdou není složité a zvládne ho po krátkém zaškolení každý, kdo zvládá přistání bez ní. Díky stabilizačnímu efektu brzda také výrazně zjednodušuje přistání v dešti nebo s námrazou.
Stabilizátor je navžen tak, aby bylo možno jej vložit do obalu rogala.
Varianty Reliefu
V roce 2009 nabízíme nový Relief R2. Ten je oproti původnímu modelu výrazně aerodynamicky vylepšen a v provedení “C” standardně vybaven měnitelnou výšku profilu za letu. Relativně jednoduchý systém neslouží jen ke snížení profilu při malých úhlech náběhu, jak bylo původně zamýšleno, ale v souvislosti s vyšším nastavením “omezovačů profilu” dovolí i jeho podstatné zvýšení při povoleném příčníku. Takto velmi znatelně zlepšuje i stoupavost v kroužení, a to nejen u více zatíženého kluzáku. Zákazník může opět volit ze dvou provedení: “S” pro sportovní, nebo “C” pro závodní použití.
RELIEF S: Má 84% spodního potahu. Při jeho návrhu byl kladen důraz na snadné stoupání, nízkou váhu, jednoduché ovládání a v neposlední řadě také nižší cenu. To vše samozřejmě při vysokém výkonu a bezpečnosti. (V. opt. cca: 45 km/h). S výměnou olétané plachty lze jednoduše přestavět na soutěžní provedení “C”.
RELIEF C: Má 96% spodního potahu. Je navržen s ohledem na nejvyšší výkon při všech rychlostech. (V. opt. nad 50 km/h). Kluzák je standardně vybaven novým trojúhelníkem hrazdy WW s extrémně nízkým odporem a měnitelnou výškou profilu za letu. Závodní kluzák je vhodné vybavit uhlíkovými pláty, které zpevňují náběžnou část křídla. Tím zvyšují výkon a komfort řízení při nejvyšších rychlostech a posouvají hranici prakticky využitelné rychlosti nad 100 km/h. Pláty jsou velmi lehké a nezhoršují vlastnosti při nízkých rychlostech.
Kamera na Reliefu 214CX 6.11.2011
Všechny změny jsou navrhovány se snahou o to, aby měl každý majitel Reliefu možnost svůj starší kluzák modernizovat.
Přistání s Reliefem
Základní technické údaje
- klouzavost: > 16
- klouzavost se stabilizátorem jako brzdou: < 7
model | plocha [m2] | pilot [kg] | rozpětí [m] | štíhlost | úhel [Deg] |
RELIEF R213C/S | 13,5 | 55-80 | 10.2 | 7,7 | 132 |
RELIEF R214C/S | 14 | 70-90 | 10.2 | 7,4 | 132 |
RELIEF R215C/S | 15 | 80-110 | 10.4 | 7.2 | 132 |
Novinky:
- Podzimní zálet R315C
- Nový Quasar R 315C pro sezonu 2017
- Nový Quasar R 215S ze staršího Reliefa
- Chování nového Quasaru R215S v téměř celém rozsahu rychlostí na videu (27. 6. 2014)
- Zálet nového stroje s videem (27. 6. 2014)
- Další nový kousek (23. 6. 2014)
- Zálet R215S včetně videa (11. 6. 2014)
- Nová vylepšená verze Quasar R215S (22. 5. 2014)
- Informace i videa ze záletu Reliefu 215S s motorovým postrojem (19. 12. 2011)
- Nový QUASAR Relief 215S (15. 12. 2011)
- Video z létání na Reliefu 214CX s padáky i rogaly (6. 11. 2011)
- Akce “Relief pod stromeček” (3. 11. 2011)
- Video z létání na novém Reliefu 214 S (20.10.2011).
- Ještě jeden nový R 214 S (3. 10. 2011)
- Létání s R 214 CX v bezoblačné termice (21.8.2011)
- Nový Relief 214 S (8. 8. 2011)
- Fotografie z létání na Reliefu 214CX (duben 2010)
- Zálet nového Reliefu 214CX
- Nový Relief 214CX pro sezonu 2010 (28.12.2009)
- Nový Relief 213 z řady”S” (26.7.2009).
- Zálet Reliefu 214C (29.12.2008)
- Nový Relief 214C pro sezonu 2009 (26.12.2008)
- Nový Relief 215 (30.5.2008)
- Zálet Reliefu 214 (23.4.2008)
- Nový Quasar Relief 214 (20.4.2008)
- Zálet Quasaru R 213CX (11.4.2008)
- Nový Quasar Relief 213CX (8.4.2008)
- Zálet nového Quasaru R215 (9.3.2008)
- Nový závěsný kluzák pro rok 2008 (8.3.2008)
- Dokončujeme kluzáky na letošní sezonu (15.2.2008)
- Prezent pro nové majitele Quasarů (10.12.2007)
- Nový materiál na horní potahy Reliefů (17.10.2007)
- Nový závěsný kluzák pro rok 2007 (31.10.2006)
- Změna výšky profilu za letu
Úspěchy Reliefu R2
objednávka nebo dotaz k Reliéfu
ceník