• translator:
Vzpomínka na Jirku Kološe na Javorovém vrchu 2023
 Utekl zase rok  a my stojíme na parkovišti před lanovkou, směr Javorový vrch. Dne ...
-- vloženo 15. 12. 2023
Vše nejlepší v novém roce 2023
[/lang_cs ...
-- vloženo 31. 12. 2022
Pravidelná vzpomínka na Jirku Kološe na Javorovém vrchu 2022
Rok uběhl jako voda a 3.12.2022 stojíme na parkovišti před lanovkou, kde se všichni ra ...
-- vloženo 21. 12. 2022
Báseň o vítovském polétání - Jirka Petr
Není nutno není nutno, aby bylo příliš větrno,stačí když mi trochu foukne, tak aby ...
-- vloženo 16. 9. 2022
Report ze Straníku 24. června 2022 - Bohuslav Vašut
Tak je to tady. Nastal den D, první let na rogalu z velkého kopce!Předpověď bohužel d ...
-- vloženo 26. 6. 2022
Výcvik létání na Vítovce - Jirka Petr
Na úterý 31.5.2022 byl několik dnů dopředu avízovaný další výcvikový den probíhajícího ...
-- vloženo 11. 6. 2022
Třetí letošní výcvikový den - Vítovka
Na středu 13. dubna 2022 vypadala předpověď počasí delší dobu dobře, nejen pro lé ...
-- vloženo 17. 4. 2022
Straník v březnu (20. 3. 2022) - Petr Lošák
Je zajímavé, že poslední dobou vychází příznivé letové  podmínky na neděli. I ...
-- vloženo 24. 3. 2022
Zimní přechod na pokračovací křídlo
Nějakou dobu již s Bohušem uvažujeme o jeho přechodu z Dany na jednopotah. Čtvrtek, k ...
-- vloženo 11. 3. 2022
Zimní výcvik létání - Vlčovice 3. března 2022 - Jirka Petr
Je tu rok 2022 a s ním i nová sezóna výcviku létání. Ve spolupráci Jeronýma a Kar ...
-- vloženo 9. 3. 2022
Nedělní únorový Straník - Petr Lošák
Konečně další letový den. Předpověď na neděli 13. února 2022 vypadala velmi nadě ...
-- vloženo 19. 2. 2022
Nedělní Chlum - Petr Lošák
16.leden vypadal nadějně. Emil vyrazil na Straník, ale já neměl tolik času a tak jsem ...
-- vloženo 21. 1. 2022
První letošní létání na Straníku - Petr Lošák
Na druhého ledna hlásila předpověď jižní vítr. Mně, coby letuchtivému jedinci s  ...
-- vloženo 4. 1. 2022
Ať se nám vše daří v novém roce a jsme zdraví…
 KH.  [/lang_cs ...
-- vloženo 31. 12. 2021
Vzpomínka na Jirku Kološe na Javorovém vrchu - Iva Štěrbová
V soboru 11. 12.2021 jsme se domluvili na Javorový vrch, opět zavzpomínat na Jirku Kol ...
-- vloženo 28. 12. 2021
Sváteční výcvik závěsného létání na Vítovce - Petr Lošák
Na státní svátek 28. října meteorologové předpověděli celkem přijatelné podmí ...
-- vloženo 3. 11. 2021
Podzimní pilotní zkoušky na Straníku - 24. 10. 2021
V neděli se mělo podle optimisticky vybrané předpovědi výrazně zlepšit počasí pro ...
-- vloženo 26. 10. 2021
Setkání inspektorů závěsného létání
Na sobotu 16. října 2021 bylo naplánováno tradiční setkání rogalistických inspekto ...
-- vloženo 20. 10. 2021
Výcviková Vítovka 1. 10. 2021 - ROGALO - Jirka Petr
V pátek 1.října se uskutečnil další výcvikový den pilotního kurzu. Vzhledem k po ...
-- vloženo 10. 10. 2021
Kurz létání 4. a 5. září 2021
Na první víkend po prázdninách meteorologové dlouhodobě předpovídali zlepšení po ...
-- vloženo 11. 9. 2021
Krásné létání a úspěšný výcvik na Straníku 7. a 8. 7. - 2. část
Ve čtvrtek 8. 7. 2021 přijíždíme dopoledne s Emilem na přistávačku pod Straníkem. ...
-- vloženo 11. 7. 2021
Krásné létání a úspěšný výcvik na Straníku 7. a 8. 7. - 1. část
Na středu a čtvrtek meteorologové delší dobu předpovídali dobré podmínky pro lét ...
Pilotní výcvik 29. 6. 2021 - další lety ze Straníku
Cvičné létání v úterý 29. června vyprovokoval pro změnu Emil. Počasí vypadalo ve ...
-- vloženo 2. 7. 2021
První let ze Straníku - Pilotní výcvik 20. 6. 2021
Po sobotním výcviku na Vítovce bylo jasné, že Petr s Emilem mají na to, aby letěli z ...
-- vloženo 25. 6. 2021
Výcviková sobota na Vítovce
Na 19. června konečně vycházela dobrá předpověď pro výcvik na Vítovce.I když se ...
-- vloženo 22. 6. 2021
Všechny aktuality od roku 2006 do současnosti je možno shlédnout zde.

Výjezd na Straník - Vlastimil Bartas

Zdravím všechny příznivce závěsného létání, tentokrát z rozjetého vlaku na MČR, které se koná ve Slovinsku. Jak už Karel píše, tento týden závěsnému létání přál a kdo byl ve vzduchu, ten si dobře zalétal. Já jsem zkusil skórovat do českého poháru závěsného létání a zkusil svoji vysněnou trasu Straník-Kľak-Javorový-Straník.

2.7. jsem byl „už“ v 11 pod kopcem a cestou pozoroval naskakující mráčky. Na startu jsem se potkal se Slávkem z Hradce Králové, který zde byl naposledy snad před 11 lety a pozorovali jsme hnijící padáčkáře.

Mraky byly naskákány všude v okolí, ale v blízkosti Startoviště nebyl jediný. Pofukoval slabý do 3 m/s JZ vítr. K vidění byly jen 2 intervaly, které někdo využil. Ve 13h bylo na startu už husto a naskákali jsme do vzduchu při prvním náznaku intervalu.

S osmnácti stovkami jsem se rozhodl vyrazit na Martinky a nezdržovat se dotáčením rozbitého slábnoucího stoupání. Po přeskoku jsem se zkoušel držet pod mraky, více v severním úpatí západního hřebene a držet výšku. Kolem 1500 a stejně tak kolem 2000 mnm byla nějaká zádržka nebo střih a stoupání se dalo snadno ztratit.

Vůbec všechny stoupání byly hodně rozbité, že jsem si dvakrát i kopnul do plachty. Mraky se začaly poměrně brzy rozpadat a zůstaly tu a tam ojedinělé chmurky, vítr v horních vrstvách zesiloval.

Na Kľaku se mi podařilo dobrat pěknou výšku a návrat jsem realizoval středem hřebenu a vždy, když už bylo třeba, tak jsem na nějaké to stoupání narazil. Tak jsem pokračoval na Kriváň, kde jsem na severní straně málem přistál a v dost nepříjemném stoupáku na úpatí se vrátil do hry. Protože mám hory rád udělal jsem stejnou chybu a zkoušel najít stoupání v závětří Velkého Kriváně ještě jednou a opět málem přistál.

Bylo mi však dáno a když už jsem byl smířen s přistáním v terénu, tak jsem natrefil slabé, ale výživné stoupání pod Rozsutcem. Toho dne pro mě největší výška 2300 mnm mě dala šanci se vrátit na Straník. Vítr se už otočil na západní a zesílil. Přistání jsem měl na krev na dokluz, když jsem zbaběle začal točit slabé stoupání s velkým snosem, až bylo kontraproduktivní v něm zůstat. Byl jsem dost vyčerpaný a už jsme to chtěl poslat na přistání, když jsem uviděl bojujícího Roberta při návratu od Těrchové. Zkusil jsem to o stovku metru víc na západ, kde jsem nazdil na silnějšího bratříčka stoupání a z výšky 2200 mnm vyrazil na poslední třetí rameno přeletového trojúhelníku.

Zkoušel jsem to pod mraky, které opět naskákaly, ale byl jsem u všech už příliš pozdě, než abych pod nimi něco našel. Tak jsem opatrně poodletěl 10 km severně od přistání a s napínavým návrtem prolétl 10 m nad sedlem Straníku. Na přistání už byli kluci a nechali si vyprávět mé zážitky z 5,3 h dlouhého letu.

Díky kluci!

S Karlem jsme na Straníku přespali a tak jsem se 3.7. mohl znovu pokusit o další přelet. Pofukoval svěží JV vítr a tak se nikdo nemusel obávat zachycení. Krátce po startu jsem přeskočil na Dubeň a pokračoval pod kumulostrádou na sever. U Čadce jsem přeletěl na návštěvu na českou stranu a tím bezstarostná jízda skončila.

Mraky byly krásné, ale daleko a s poměrně rychlým vývojem. Několikrát jsem mrak podcenil a i naopak přecenil. Přes polskou stranu jsem stále ztrácel důležitou výšku a nedařilo se mi ji nikde dobrat. Je to logické, ale až Oravské Beskydy začaly dávat, letět do těch lesů s malou výškou s velmi omezenými možnostmi pro přistání jsem neměl kuráže. Naštěstí jsem už při unikajícím manévru z hor na přistání natrefil stoupání. To se mi podařilo ustředit a nastoupat do základy pro ten den luxusní výšky.

Už jsem si věřil, že 44 km zpět na Straník dotáhnu levou zadní,ale ja k jsem se mýlil… Mohl jsem letět jižnější stranou, ale to bych si minimálně 13 km zalétl mimo trasu na Oravskou Maguru a letět poslední rameno v kopcích po M. Fatře. Těm jsem včera, ale moc nerozuměl, tak jsem zkusil přímo za střelkou GPS na Straník. Občas byla vidět ještě chmurka a doufal jsem, že mi to něco dá, třeba jako včera.

Jednou dvakrát jsem se přidržel slaboučkého stoupání, ale více méně jsem již jen výšku proměňoval v kilometry zpět a krátce po té se můj stín na zemi zvětšil a přestal pohybovat. Přistání v terénu v pořád ještě slušné výšce 600 mnm nedaleko Těrchové proběhlo v pořádku a dík Karlovi, který mě vyzvedl, jsem se snadno dostal zpět pod Straník. Rozhodnutí odjet po létání domů, již plni silných zážitků jsme až za cesty domů, Karel i já změnili a zůstáváme i přes předpověď slabého severního větru na Straníku.

4.7. poslední den našeho společného leteckého výletu jsme na kopci byli téměř sami.

Předpověď vyšla a foukal SSZ, ne moc silný, ale na start to nebylo. Občas se, ale udělal interval a nově namontovaný větrný rukávec se otočil optimistickým směrem. Křídla jsme postavili a vyčkávali vhodný okamžik pro start. Jeden z nich jsem využil, podařilo se mi odstartovat a zachytit se. Bylo zvláštní, vidět jak se mi Straník vzdaluje dík jižnímu snosu nezvykle na sever.

Z 1900 mnm jsem to poslal na žebra vedoucí ze Suchého. Tam jsem docela dlouho nemohl nic najít a rejdil kolem žeber, jako rejnok.

Už krátce po přeskoku jsem začal pozorovat přeháňku někde u Těrchové a začal se jí opatrně vzdalovat. Když jsem uviděl první blesk, zvýšil jsem pozornost, čtyři další v jeden okamžik zafungovaly jako startovní výstřel a přeskočil jsem na Martinské hole, kde mraky vypadaly ještě velice neškodně. Už bez jakékoli ambice na nějaký skórově zajímavý přelet jsem natrefil krásné stoupání a popoletěl nad Veľků Lúku.

Mraky černaly, přeháňka se stále blížila a tak jsem se rozhodl raději bezpečně a zavčas přistát. Průlet nad startovištěm Straníku, kde mě vítal už jen větrný rukávec a hurá stočit přebytečnou výšku. Po přistání jsem s Karlem a přítomným padáčkářem zašel na polévku, kde jsme zhodnotili náš 3 denní letový výlet.

Závěrem nezbývá než dodat „ej Straníčku, Straníčku“ je to pro mě fantastický letový terén, kde lze létat jak výcvik s obří přistávačkou, tak i terén s velkým přeletovým potenciálem.

Letu zdar! Vlasta

Vlastovy lety ze záznamu GPS:

-- vloženo 13. 7. 2013

« Letní létací soustředění na Straníku 2. - 4. 7. 2013 | -- zpět na aktuality -- | Video ze sobotního létání na Javorovém - Michal Heš »

Vložit komentář

Váš komentář:

Opište prosím slovo na obrázku do políčka pod něj. Toto je důležité neboť spamoví roboti zaplňují naše webové stránky nesmyslnými komentáři. Pokud nemůžete slovo přečíst, klikněte na obrázek.
Kliknutím zde, Vám bude slovo přehláskováno.

2 komentářů k “Výjezd na Straník - Vlastimil Bartas”

1. Vlasta píše:
    15. 7. 2013 v 14.50

díky Karle za doplnění fotek, sedí perfektně!

2. KH píše:
    15. 7. 2013 v 16.58

Taky děkuji Vlasto za hezkou aktualitu z výkonného létání. Ulétl jsi trasy, které ještě nikdo “nedal”. Blahopřeji.. Jsem rád, že se mi podařilo tam ty fotky nasázet správně. Část pohledů znám, ale některými jsem si fakt nebyl jistý. Tak zase příště na Straníčku… :) .