První letošní létání na Straníku
Již nějakou dobu můžeme volně cestovat na Slovensko. Počasí se ale umoudřilo až tento čtvrtek, 25. června a tak konečně vyrážíme létat na Straník.
Jedeme s Jeronýmem zalétat staršího Quasara 15, na kterém bylo potřeba vyměnit krytky náběžné hrany. Vzhledem k tomu, že Quasary od doby jeho výroby zažily více větších modernizací, shodli jsme se na tom, že jej vybavíme modernějším tvarem náběžné hrany. Starší plachtu přesně osadit novým tvarem náběžky (z Reliefa) nebylo vůbec jednoduché, ale vše se velmi dobře podařilo a je jen potřeba to ověřit ve vzduchu.
Na Straník přijíždíme po 13. hodině a po delší době se setkáváme se známými piloty. Na startu také vidíme instruktora paraglidingu, Zdenu Trčku, který zrovna radí velmi šikovné adeptce padákového létání.
Nemohu nenapsat zajímavost, že tato žačka je o 4 roky mladší, než křídlo, které dnes budu zalétávat a jde jí to naprosto skvěle.
Kromě nás dnes s rogaly přijeli pouze Jura a Zdena.
Podmínky jsou většinou velmi dobré a tak startuji asi ve 3 hodiny přímo do stoupáku.
Vytáčím těsně pod 1700m a protože stoupáky s výškou slábnou, nesnažím se nastoupat co nejvýš ale jdu se věnovat křídlu.
Odlétám k Malé Fatře. Křídlo se chová velmi dobře při všech rychlostech, v rovném letu i v kroužení.
Protože dnes nemám kameru asi 3 krát beru do ruky fotoaparát a fotím krásné okolí Straníku.
Stoupání je všude dostatek a ať to namířím kterýmkoliv směrem, vždy přiletím do dalšího stoupáku, něco vytočím a letím dál.
Asi po hodině létání vím, že křídlu není co vytknout a přilétám zpět ke Straníku všem zamávat .
Tady jsou ale stoupání nejčastěji, tak mi trvá ještě skoro půl hodiny, než křídlo donutím přistát .
Na přistávačce už je Jerry s autem. Balíme křídlo a jedeme opět nahoru. Bereme i Zdeňka s Jurou, aby si svezli dolů auto.
Na Straníku pořád mírně vane na start a Jeroným hned staví svůj stroj. Konečně si jej může vyzkoušet ve vzduchu..
Je pozdě odpoledne, a tak už se nedaří moc stoupat.
Na vyzkoušení si “nového” stroje to ale stačí. Má na něm už i kameru a zveřejňuje celý jeho let:
Vypadá to, že je spokojený a perfektně sedá..
Já sjíždím s autem, dole potkáváme další známé, nakládáme křídlo, loučíme se a mizíme domů.
Prostě naprosto vydařená akce .
KH.
Zde je ještě Jeronýmovo vyjádření k chování se tohoto Quasaru (děkuji) :
Po důkladném záletu křídla jsem ke svému potěšení stihl alespoň krátký let. Díky velmi mírným večerním podmínkám jsem si stihl i během těch 15-ti minut křídlo vyzkoušet a udělat si první dojmy.
Zaznamenal jsem hned několik rozdílů které modernizace přinesla. Hned prvním dojmem po startu bylo, že je křídlo nastavené na trochu vyšší rychlost bez zásahu do předozadního řízení (nebo se možná předozadní síly jen zmenšily). Tahle drobná změna mi hned na začátku udělala radost.
Jsem zvyklý za letu často měnit napnutí křídla. I tady jsem měl dojem, že přidání ložisek do kladkostroje přineslo mírné zmenšení potřebné síly (kvůli řešení koleček na hrazdě, má můj napínák trochu větší tření).
Při následném kroužení na napnutém křídle jsem si všiml, že teď má o něco výraznější tendenci utahovat zatáčku. S původním chování jsem byl sice spokojen ale zároveň mi tento rozdíl nijak nevadil.
Když jsem vytrácel výšku poblíž přistávačky potěšila mě další změna. I když rozsah rychlostí obecně patří k hlavním přednostem tohoto modelu, cítil jsem, že teď křídlo zrychluje ještě ochotněji a přirozeněji.
Celkově úpravu křídla rozhodně hodnotím pozitivně. Teď už jen aby se nám vzpamatovalo počasí, ať můžu nabírat hodiny ve vzduchu.
foto a video: Jeroným Juráň + KH
-- vloženo 27. 6. 2020« Zimní pilotní výcvik na Vítovce | -- zpět na aktuality -- | ROGALO - kalendář 2021 »
7. 7. 2020 v 7.46
Ještě přidávám odkaz na video na kterém je vidět, jak si Jerry konečně zalétal se svým vylepšeným Quasarem v termice: https://www.youtube.com/watch?v=SicE07ijV9E&list=LLTQR-_KJk2t7vAiFQN-hhhw